Dijital Platformlarda Bilinirlik: SEO, SEM ve SMO Bileşenleri
SEO – SEM VE SMO NEDİR?
Marka bilinirliği bütünsel bir yaklaşımla elde edilen önemli bir kazanımdır. Kişisel veya kurumsal markanızın inşasında her bir faktör oldukça kıymetlidir. Bu faktörleri bir araya getiren 3 ana faktörü sizinle paylaşıyoruz.
SEO (Search Engine Optimization – Arama Motoru Optimizasyonu) Nedir?
Küçük, orta veya büyük fark etmeksizin bir işletmeniz varsa, yukarıda saydığımız kavramlara aşina olmalısınız. 2021 yılı itibariyle dijital dönüşümün ve gelişmiş teknolojilerin marka bilinirliğine hizmet etmesi geçtiğimiz yıllara göre artış göstereceğe benziyor.
Şüphesiz Google tüm dünyada en çok kullanılan arama motorudur. 1998 yılında faaliyete başladığı günden bugüne kadar Google, reklamcılık faaliyetlerini domine eden bir gelişmişlikle işletme sahipleri tarafından en çok başvurulan platformların başında gelmektedir. Yaptığı düzenli güncellemeler ve yeni eklentilerle kullanıcı deneyimini önceleyen anlayışını ve kullanım sahasını günden güne geliştiren Google, dünya üzerinde en geniş ve en kapsamlı reklam platformudur.
Web sitenizin Google arama sonuçlarında görüntülenmesini sağlayan birden fazla faktör vardır. SEO (Search Engine Optimization), web sitenizin organik aramalarda üst sıralarda görüntülenmesi için yapılan bir iyileştirme hizmetini ve çalışmasını kapsar.
Web Site Optimizasyonu
Web sayfanızın Google arama motorunda görüntülenebilmesi için Google botları düzenli aralıklarla sitenizdeki indekslenebilir tüm sayfaları tarar ve buna göre bir sonuca ulaşır. İyi bir kullanıcı deneyimi sunan web sayfaları, Google tarafından ödüllendirilir ve belirli anahtar kelimelerde sıralama kazanırlar.
Anahtar kelimelerde sıralama kazanmanın ve mümkünse ilk sayfada yer almanın birden fazla değişkene bağlı olduğunu belirtmek gerekir. Web sitenizin açılış hızı, mobil cihazlara uyumlu olması, sayfaların ve kategorilerin iyi düzenlenmiş olması ya da nitelikli içerik sunan bir yapıya sahip olması bu değişkenlerden yalnızca birkaçıdır.
SEO’yu orta ve uzun vadeli bir yatırım olarak da düşünmek mümkündür. Bilindiği üzere Google’da belirli anahtar kelimelere reklam vererek ilk sayfalarda görünmek mümkündür fakat reklam sonlandırıldığı vakit web sitenizin görüntülenmesi sona erer.
Google botları için optimize edilen bir web sitesi; iyi bir deneyim yaşatmak için kullanıcıların ihtiyaçlarına yönelik üretilen içerikler ile web sitenizin sıralamasını ‘’organik’’ olarak ilk sayfada göstermek mümkündür.
Yapılan bir araştırmaya göre ilk sayfada yer alan e-ticaret sitelerinin 2. ve 3. sayfalara göre satış yapma oranı %36.4 daha fazladır. Hal böyle olunca rakip firmalar ile rekabetinizi şekillendiren ilk faktör, Google’daki sıralamanızdır.
SEM (Search Engine Marketing – Arama Motoru Pazarlama) Nedir?
Google’da belirli anahtar kelimelerde üst sıralarda görüntülenmenizi sağlayan birden fazla faktör olduğundan bahsetmiştik. SEO size orta ve uzun vadede organik bir sıralama kazandırırken SEM seçtiğiniz anahtar kelimelerde ödeme yaparak 1. veya 2. sayfalarda görüntülenmenizi sağlayan ücretli bir reklamcılık faaliyetidir.
Diğer tüm reklamcılık faaliyetlerinde olduğu gibi SEM’de de sıralamanızı etkileyen birden çok faktör vardır. Anahtar kelime, rakip firma, hedef kitle, bütçe vb. birçok etmen kısa, orta ve uzun vadeli olmak üzere detaylı bir analiz gerektirmektedir. Reklamın öncesi, reklamın yayında olduğu süreci ve reklam sonrası olmak üzere ayrı ayrı analizler ile hedeflenen dönüşümler ölçümlenerek reklam devam ettirilir, düzenlenir veya sonlandırılır.
Özellikle rakip firma analizi, uygun hedef kitleye ulaşabilme ve bütçe yönetimi Google Arama Motoru Pazarlamacılığının en girift konularındandır. Yapılacak bir hata sonucu reklamınız rakip firmanızın gerisinde kalabilir; dönüşüm edinmek istediğiniz hedef kitlenize ulaşmayabilir ya da bütçeniz hızlı ve gereksiz yere harcanabilir.
Arama Motoru Pazarlamacılığında harcadığınız her bir kuruşun doğrudan veya dolaylı biçimde geri dönüşü vardır. Geleneksel reklamcılıkla kıyaslandığında dijital reklamları çeşitli filtrelemeler ile anlık olarak takip etme olanağınız da vardır. Böylece yayında olan reklamın verimli olup olmadığını saptayabilir; gidişata göre pozisyon alabilirsiniz.
Dijital platformlarda marka bilinirliğinizi sağlamak ve buna bağlı olarak satışlarınızı artırmak için Arama Motoru Pazarlamacılığından kesinlikle faydalanmalısınız.
SMO (Social Media Optimization – Sosyal Medya Optimizasyonu) Nedir?
Kişisel veya kurumsal markaların dijital bilinirliklerini artırma yöntemlerinden (ve hatta gereklerinden) biri de şüphesiz sosyal medya platformlarındaki varlıklarıdır. Facebook, Instagram, YouTube, Twitter vb. platformlar ücretli ve ücretsiz faaliyetler aracılığıyla milyonlarca mevcut ve potansiyel müşteriye ulaşmanıza olanak sağlayan önemli birer araçtır.
Google Ads Anahtar Kelime Eşleme Türleri Nelerdir?
Kullanıcıların herhangi bir ürünü satın almak ya da bir bilgiye ulaşmak için arama motorlarının arama çubuklarında yaptığı sorgulamalar, anahtar kelimeler aracılığıyla gerçekleştirilir. Her anahtar kelime aranılan sonucu doğrudan götürmeyebilir.
Örnek vermek gerekirse, sızma zeytinyağı almak isteyen biri Google’a ‘’sızma zeytinyağı’’ yazarsa karşısına ‘’zeytinyağının faydaları’’, ‘’zeytinyağı fabrikaları’’ ya da ‘’en iyi zeytinyağı markaları’’ gibi aranılan içerikle ilgisi olmayan birçok sayfa gelebilir. Anahtar kelime eşleme türleri de hem müşteriler hem de Google Ads kullanıcıları için önemli bir avantaj sağlar.
2021 yılı itibariyle sosyal medyanın gücü kendini her alanda göstermektedir. Özellikle pandemi döneminde alınan karantina kararları sebebiyle sosyal medya platformlarında harcanan vakit 3.1 kat artarak kişi başı kullanım miktarı 3 saate yaklaşmıştır. Hal böyle olunca herhangi bir ürün veya hizmet sunan firmalar, sosyal medya platformlarında varlıklarını güçlendirmek adına çalışmalarına ağırlık vermiştir.
Sosyal Medya Optimizasyonu
Sosyal medya optimizasyonu genel anlamıyla mevcut veya potansiyel müşterilerinizin ürün ve hizmetlerinizden haberdar olabileceği veya alışveriş yapabileceği alternatif bir çalışmayı ifade eder. Sosyal medya hesaplarınızdaki takipçilerin davranışlarını çeşitli entegrasyonlar ve ölçüm araçlarıyla izleyebilmenize olanak sağlayan Sosyal Medya Optimizasyonu profesyonel hizmet türleri arasındadır.
Markaların kar marjlarını yükseltebilmeleri için doğru kitleye, doğru zamanda, doğru şekilde görünmeleri gerekir. Rakip firma yerine sizin tercih edilmeniz için nasıl ki ürün kalitesi, fiyatı ya da çeşitli avantajları önemli birer etmen ise, sosyal medya paylaşımlarınız da bir o kadar önemlidir.
Facebook, Google Analytics kodu gibi web sitenizin ilgili bölümüne entegre edilen ‘’Pixel Kod’’u ile profil ziyareti, sepete ekleme, kategoriler arasında gezinme ya da alışveriş başlatma gibi çeşitli dönüşümleri takip edebileceğiniz bir izleme olanağı sunmaktadır. Pixel Kodunun kullanımı belirli bir ürünün ön plana çıkarılmasında, marka bilinirliği sağlamada, kampanya ya da indirimleri duyurma ve tetiklenmiş reklam faaliyeti gibi birçok alanda kullanılmaktadır.
SEO, SEM ve SMO Bileşenleri
Dijital platformlarda bilinirlik sağlamak hem parasal hem de zamansal yatırım gerektirir. Başarılı bir bilinirlik ve reklam kampanyası zaman içinde maliyeti azalan; kar marjı artan bir çizgide ilerlemelidir. Maliyeti azaltmanın profesyonel ilgi ve birikim gerektirdiğini belirtmekle beraber tüm dijital platformlarda varlık göstermek birincil kuraldır. Bu dijital platformlardaki etkinlikler zaman içerisinde önem sırasına göre sıralanmaktadır.
İthalat ve ihracat yapan bir kurumsal firmanın LinkedIn gibi bir platformda bağlantılar oluşturması gerekir. Yerelde hizmet veren bir kadın kuaförünün fotoğraf ve video paylaşımı yaptığı güçlü bir Instagram sayfasına ihtiyacı vardır ya da bir bölge genelinde hizmet veren inşaat firmasının portfolyesini sunduğu bir Facebook sayfasına ihtiyacı vardır.
Localveri olarak dijital platformlardaki marka bilinirliğinizi profesyonel düzeyde ele alıyor; ihtiyaç duyduğunuz hizmetleri konuşmak üzere sizi www.localveri.com.tr web adresimize davet ediyoruz.