Influencer Marketing
Pazarlama stratejileri, dönem dönem farklılık göstermekte, teknolojinin de gelişimiyle birlikte geleneksel pazarlama yöntemleri, yerini yeni uygulamalara bırakmaktadır. Bunlardan en popüleri de şüphesiz influencer marketing olmaktadır. Sosyal medyada faaliyet gösteren ve yüksek takipçi sayılarına sahip hesapların, çeşitli etkileşimler aracılığıyla yaptıkları tanıtım çalışmalarına influencer marketing denilmektedir. Sosyal medya pazarlama kanallarını kullanarak bir ürün, hizmet ya da markayı tanıtmak ve satışını arttırmak en temel amaçtır.
Özellikle son yıllarda sosyal medyanın gücünün iyice hissedilmesi, internet alışkanlığının ve kullanımının artmasından kaynaklanmaktadır. Bu yüzden eskiden satın alma yöntemi daha geleneksel tarzda yapılırken şimdi sosyal medya üzerinden yalnızca ürünün puan, yorumlama ve kullanıcı deneyimleri baz alınmaktadır. Bu da şirketlerin geleneksel reklam türlerine ayırdığı bütçeleri, tamamen sosyal medya reklamları ve influencer marketing’e ayırmalarını, stratejilerini tamamen bu yönde değiştirmelerini sağlamıştır.
Influencer olarak adlandırılan kişi veya hesaplar için;
- yüksek takipçi sayısına sahip olmak,
- sürekli etkileşim içinde olmak,
- özgün içerik üretmek
bu üç madde mutlaka bulunması gerekmektedir. Bu kişi ve hesaplar yalnızca influencer olarak anılmamakta, blogger, traveller, fenomen, Youtuber ve vlogger gibi tanımlarla da bilinmektedir. Yaptığı paylaşımlar ile kazandığı takipçileri üzerinde büyük bir etkisi olan bu kişiler, bir ürün ya da hizmetin satış ve pazarlaması için kayda değer bir ikna yeteneğine sahiptir. Takipçi kitlesine sağladığı güven bu iknanın en önemli kaynağıdır. Güven ve samimiyet ise özellikle Z kuşağının en çok dikkat ettiği hususlardan biridir. Bu yüzden de geleneksel pazarlama stratejilerinden daha etkili olmaktadır.
Influencer Marketing Nasıl Bu kadar Popüler Oldu?
Influencer marketing’in son yıllarda bu kadar çok tercih edilmesinin elbette sebepleri vardır. Bunlardan ilki; kullandığı mecradır. Şu anda pazarlama mecralarının en çok kullanıldığı sosyal medya, daha fazla kitleye erişim ve daha çok potansiyel müşteri demektir. Milyonlarca kişiye zahmetsiz ve hızlı bir şekilde ulaşmak, influencer pazarlamanın daha etkili olmasını sağlamaktadır. İkinci unsur; orjinal ve yaratıcı içerikler ile kullanıcıların dikkatini çeken kampanyaların oluşturulmasıdır. Ürün veya hizmetin, o influencer’ın uğraşı ve alanıyla alakalı olacak şekilde sunulması, takipçilerin ilgisini çok daha fazla çekmektedir. Bir basketbolcunun antrenmanına giderken tanıtımını yaptığı aracı kullanması ve bunu yaratıcı bir senaryo ile uygulaması buna en güzel
örneklerden biridir. Üçüncü unsur ise hedef kitlenin güvenini kazanmak zorunda olmamasıdır. Kitlenin influencer’a sadık ve bağlı olması, bir ürün ya da hizmete daha hızlı güvenmesini sağlamaktadır. Bu da satın alma davranışının daha kolay gerçekleşmesi demektir.
Influencer Seçerken Nelere Dikkat Edilmelidir?
Bir ürün, hizmet ya da markanın pazarlama çalışmalarını influencer aracılığıyla yürütmek istiyorsanız, influencer profilini marka ile uyumlu olarak seçmeniz gerekmektedir. Kişinin takipçilerinin markaya karşı bir bilinirliği, ilgisi ve bağlılığı olması, ürünün pazarlamasını da başarılı kılacaktır. Ürün ve hedef kitle arasında mutlaka bir bağlayıcılık olmalı, bu yüzden de markaya uygun bir influencer tercih edilmelidir.
Sosyal medyadaki en büyük yanılgılardan biri de takipçi sayısıdır. Sahte takipçi sayısı satın almanın oldukça popüler olduğu son dönemlerde, influencerların organik takipçiye sahip olup olmadığı detaylı bir şekilde araştırılmalıdır. Aslında bu temelde, profilin etkileşim sayısından anlaşılabilmektedir. Organik takipçisi olan bir instagram profilinin etkileşimi fazla olurken, sahte takipçisi olan bir hesabın etkileşimi düşük kalacaktır. Bu yüzden yüksek erişimi olan influencer ile anlaşmak, markanın hedef kitlesine ulaşmasında etkili olmaktadır. Kısacası, yüksek takipçi sayısından ziyade organik takipçi sayısı burada dikkat edilmesi gereken noktadır.
Influencer Marketing Gerçekten İşe Yarıyor Mu?
Influencer marketing stratejisinin gerçekten işe yarayıp yaramadığı ile ilgili ayrıntılı araştırmalar yapılmakta, bu birçok makaleye konu olmaktadır. Araştırmalara göre tüketicilerin %92’si, deneyim odaklı tavsiyeye diğer reklam stratejilerine göre daha fazla güvenmektedir. Z kuşağı için yapılan araştırmalar ise son derece dikkat çekici. %40’ı, en sevdikleri Youtuberların, onları arkadaşlarından bile daha iyi anladığını söylemektedir. Bunun yanı sıra Türkiye’de 2021 yılında online alışveriş yapan erkeklerin oranı %67, kadınların oranı ise %74 olarak açıklanmaktadır. Online alışveriş yapan kullanıcıların %20’si ise influencerin tanıtımlarını yaptığı ürünü satın almaktadır.
Influncer marketing küresel boyutta incelendiğinde, 2020 yılında pazar büyüklüğü 7,68 milyar dolar olarak açıklanmıştır. Geçtiğimiz yıllar da baz alınarak yapılan araştırmalar ile birlikte önümüzdeki 7 senelik süreçte %30’luk bir büyüme beklenmektedir. Bu da demek oluyor ki, influencer marketing her geçen yıl daha fazla bilinen ve tercih edilen bir pazarlama stratejisi olmaktadır. Son yıllarda oldukça güçlü bir pazarlama aracı olduğu için ve insanların da dikkatini çektiği için, bu alanda hizmet veren influencer marketing şirketleri ortaya çıkmıştır. Markaların ihtiyaçlarına uygun influencer ayarlamaları yapan şirketler, müşteri ile influencerlar arasında köprü olarak profesyonel bir hizmet sunmaktadır.