Facebook Reklam Paneli Ne İşe Yarar?
Facebook, dünyanın dört bir yanındaki insanlarla iletişim ve etkileşimde bulunabileceğiniz bir sosyal medya platformudur. Günümüzde 2 milyarı aşkın kullanıcısıyla devasa bir veriye sahip olan Facebook’un gelirini %98.5 oranla reklamlar oluşturuyor. Dijital pazarlamada çığır açan sosyal medya reklamcılığında Facebook ve Instagram’ın çok detaylı ve etkili bir reklam stratejisi uygulayabileceğiniz Facebook reklam panelinden bahsedeceğiz.
Facebook Business Nedir?
Facebook Business sattığınız ürün veya sunduğunuz hizmet ile ilgili çeşitli reklam faaliyetlerini yönetebileceğiniz akıllı bir paneldir. Özellikle E-ticaret sitelerinin, web sitede gerçekleştirilen her bir eylem için (X ürün ziyareti, sepete ekleme, satın alma veya sayfalar arası geçiş vb.) kayıt oluşturan Pixel kodu kısa, orta ve uzun vadeli reklam stratejilerinin oluşturulmasında önemli bilgiler sağlıyor.
Mevcut ve potansiyel müşteriler için minimum bütçeyle maksimum verim elde edebileceğiniz Facebook reklamcılığı, günümüzde profesyonel bir analiz ve reklamcılık faaliyeti olarak kabul görmektedir. Öyle ki, günde 1 milyon doları geçkin reklam bütçesiyle Amerika’daki başkanlık seçimlerinin nasıl manipüle edilebileceği Cambridge Analytica skandalıyla ortaya çıkmıştı.
Facebook’ta her bir Amerikan vatandaşına ait 5000 farklı sinyal ile duygular, düşünceler ve kararlar önemli düzeyde ölçümlenebilir ve müdahale edilebilirdi. Belirlenen saat, gün, yaş aralığı, ilgi odağı ve bölge gibi oldukça detaylı bir hedeflemeyle verilmek istenen mesaj ve geri dönüş anlık olarak incelenebilirdi.
Sosyal medya Facebook reklamcılığı Amerikan seçimlerini dahi etkileyebilecek düzeyde etkiliyken nasıl oluyor da küçük ve orta ölçekli E-ticaret yapanların veya girişimcilerin kullanabileceği en etkili platformlardan biri olabiliyor?
Facebook Reklam Paneline Giriş
Business panelinde reklam hesabı ve gerekli entegrasyonları sağladıktan sonra karşınıza gelen ekranda kampanya, reklam grupları ve reklam adında 3 ayrı kategori ile karşılaşacaksınız.
Kampanya, reklam verme amacınızı ve bütçenizi belirlediğiniz adımı ifade eder. Web sitenize trafik sağlamak istiyorsanız ‘’Trafik’’; iOS veya Android’de bir uygulamanız varsa ve insanları uygulamanızı indirmeye yöneltmeyi istiyorsanız ‘’Uygulama Yüklemeleri’’; Facebook Pixel aracılığıyla izini sürdüğünüz potansiyel müşteriler içinde son 28 günde web sitesinde en az 1 kez sepete ekleme işlemi yapmış fakat satın alma gerçekleştirmemiş kişilere reklam göstermek istiyorsanız ‘’Dönüşümler’’ kampanyalarını seçebilirsiniz.
Kampanyalar marka bilinirliği, reklam stratejileri ve reklam bütçesiyle şekillenmektedir.
Reklam Seti, reklamınızın demografik tüm değerlerini, parametrelerini ve zamanlamasını yönetebileceğiniz ilgili paneldir. Reklamların hangi zaman aralığında ve ne sıklıkla gösterilmesini istediğinizi saat, bölge ve tarih şeklinde hedefleyebilirsiniz.
Reklam, sunduğunuz hizmet veya sattığınız ürün ile ilgili görsellerin yayınlanacağı içeriğin ne şekilde görüntüleneceğine, hangi alt metin veya harekete geçirici buton ile sergileneceğine karar verdiğiniz son adımdır. Reklam sekmesinde daha önce hazırladığınız fotoğraf veya videoları yükleyebileceğiniz gibi, Facebook reklam oluşturucu ile anlık olarak görsel içerik de hazırlayabilirsiniz.
Facebook Reklam Örneği
Hedef kitleleri anlamak ve anlamlandırmak adına bir örnek daha vermek gerekirse;
Künefe satışı yapan bir dükkanınız olduğunu varsayalım. İzmir/Konak, Mithatpaşa Caddesinde bulunan dükkanınızın reklamını yapmak istiyor; hem online sipariş hem de yüz yüze satış hedefliyorsunuz.
Öncelikle, ağır şerbetli tatlılardan olan künefeyi diyabet hastası birine pazarlamak ne kadar mantıklıdır? Peki, dijital reklamlarla künefeye ilgi duymayan kişilere reklamınızın çıkmamasını sağlayabileceğinizi söylesek ne düşünürsünüz?
Anahtar Kelime ve SEO Analizleri Nedir? Nasıl Yapılır?
Google başta olmak üzere tüm arama motorları, internet kullanıcılarının aradıkları bir içeriği, bir takım kelimeler aracılığıyla bulmalarına olanak sağlayan algoritmalar üzerine kuruludur. Anahtar kelimeler, web sitelerinin içeriklerinde yer verdikleri sayfalarda, ürün açıklamalarında ya da fotoğraf adlandırmalarında rastlanabilecek anlamlı bir kelimeden veya yan yana gelmiş kelimelerden oluşur. ‘’SEO’’ ya da ‘’SEO Analizi’’ gibi olabileceği gibi ‘’İzmir’de SEO Hizmeti Veren Firmalar’’ ya da ‘’İzmir Web Tasarım ve Yazılım Şirketleri’’ gibi uzun kuyruklu anahtar kelimeler de mümkündür.
Buradan hareketle, Mithatpaşa Caddesi X numaralı dükkanınızın 5km çeperinde, 18-35 yaş arasında, Türkçe ve İngilizce bilen, Trendyol ve Yemek Sepeti Facebook sayfalarını beğenen, ilgi alanlarında ‘’Ev Yemekleri’’ ve ‘’Tatlılar’’ olan, bekar erkekler ve kadınlar gibi daha da detaylandırılabilecek hedef kitlenize reklam çıkmaya hazırsınız.
Dijital reklamlarda harcadığınız her bir kuruşun bir şekilde dönüşü olacaktır. Bu dönüşümler reklam kampanyanızın amacına göre değişiklik göstermektedir. Marka Bilinirliği, Dönüşümler, Trafik ya da Erişim gibi birbirinden farklı amaca hizmet eden reklam türlerinde doğru bir rota izlendiği vakit reklamınız amacına ulaşacaktır.
Soğuk, Ilık ve Sıcak’’ Kitleler
Reklamınızla doğrudan veya dolayı olacak şekilde etkileşime giren birisi, web sitenizin kaynak kodlarına entegre edilen kodlar (Pixel kodu) aracılığıyla sepete eklenir. Web sitenizde yaptıkları işlemlere göre bu ziyaretçiler ilk etapta sizin potansiyel müşterilerinizdir. Kısa, orta ve uzun vadeli reklam stratejileri ve kampanyalarıyla potansiyel müşterileri mevcut müşterilere dönüştürmek ve bu mevcut müşterilere de tekrar satış yapabilmek, detaylı ve planlı bir paylaşımı, bütçe yönetimini, analizi ve raporlamayı gerektirir.
Müşterilerinizi ‘’soğuk, ılık ve sıcak’’ kitleler olarak ayırt etmekte fayda var. Soğuk kitleler sattığınız ürün veya sunduğunuz hizmet ile ilgili size dair hiçbir bilgisi olmayan hedef müşteri kitlesidir. Reklam bütçesini yapılandırırken en çok harcama yapılan ve reklam kampanyalarındaki söylemi ve gidişatı şekillendiren en önemli kitle, soğuk kitlelerdir. Kişisel veya kurumsal markanızın soğuk kitlelere bilinirliğini sağlamanın birçok yolu vardır. Birincil hedef, detaylı özelleştirmeler ve filtrelemeler yoluyla bu müşteri ağını ılık ve hatta sıcak müşteri kitlelerine dahil etmektir.
Ilık kitleler, ürüne veya hizmete göre değişkenlik göstermekle beraber, markanızla 30 veya 60 gün içinde etkileşime girmiş ve sizden bir şey satın almış müşteri portföyünü ifade eder. Genel bir analize göre soğuk kitlelerin yalnızca %15 ile %25’i ılık kitleye dahil olurken, reklam maliyetlerini azaltma ve potansiyel müşteri kitlesini artırma aşamasında kilit rol oynamaktadır.
Bu kitlelerde entegre edilen kod çeşitli verileri edinmiştir (kullanıcıların ikamet ettiği şehir, ilgi alanları ya da web sitenizde gerçekleştirdikleri alışverişe tetiklenmiş faaliyetler gibi) ve bu veriler ışığında karşısına ne zaman ve ne şekilde çıkacağınızı bildiğiniz birkaç done bulunmaktadır.
Sıcak kitleler maksimum 30 gün veya 1 hafta içinde sizden alışveriş yapmış; 60 ve 90 günü kapsayan geçmişe dönük taramalarda ise belirlenmiş taban ve tavan fiyatlandırmada çeşitli harcamalar yapmış sadık müşteri kitlenizdir. Bu müşteri kitlenizin elde tutulması ve mümkünse sürekli bir satış gerçekleştirilmesi hedeflenir.
Müşteriden Müşteriye Tavsiye
Mevcut müşterilerinizin periyodik şekilde sizi tercih etmesinin yolu, sunduğunuz hizmet veya sattığınız ürünün kalitesi, olumlu müşteri deneyimi ya da ‘’c2c advices’’ (müşteriden müşteriye tavsiye) şeklinde kabul görür.
Başarılı bir reklam stratejisini ve kampanyasını şu şekilde örneklemek mümkündür:
7 gün süren 1 adet reklam kampanyası için harcadığınız toplam bütçe 1000 TL ise, reklam sonlandığı vakit elde ettiğiniz dönüşüm minimum 1000 TL; mümkünse 1000 TL + ürün başı kar miktarının %35’i kadar kar marjı olmalıdır (ürün veya hizmetin sektörel fiyatına göre değişkenlik göstermekle beraber ortalama oranlar baz alınmıştır).
Dönüşümler için gereken entegrasyonlar oluşturulmadıysa ve ortalama 6 aylık bir düzenli reklam geçmişi bulunmuyorsa TBM (Tıklama Başı Maliyet) yüksek; dönüşümler de kısıtlı olacaktır.
TBM (Tıklama Başı Maliyet)’i düşürmede işe yarayacak işlemler ve taktiklere sonraki yazılarımızda yer verilecektir.
Günlük, haftalık ve aylık bir planlamaya göre reklamın ortalama dönüşüm oranını ölçmek mümkündür. Şu unutulmamalıdır ki, orta ve uzun vadeli dijital reklamlar bütünsel bir çalışmayı gerektirir. Önceki ve mevcut reklamların verileri sonraki reklamlardaki stratejiyi ve gidişatı doğrudan etkileyecektir.
Hedef kitlenizin analizini ve takibini yaptığınız gibi mevcut ve potansiyel rakip firmalarınızın da takibini yapmalısınız. Birçok işletme anahtar kelime seçiminde oldukça yanlış seçimler yapmakta ve buna bağlı olarak reklam bütçeleri kısa sürede bitmektedir. Unutmayın, dijital reklamlarda harcadığınız 1 kuruşun dahi bir şekilde kazanımı vardır (beğeni, yorum, paylaşma, özel mesaj alma ya da sipariş gibi).