E-Ticaret’e başlarken eksi ve artılarıyla bilinmesi gerekenler…

eticaretE-Ticaret siteleri ile ilgili akla gelen ilk soru işareti bir çok insanda aynı:
E-Ticaret Siteleri Ne kadar güvenli ?
E-Ticaret Sitelerinin Ömrü ne kadar sürer?
E-Ticaret Sitesinin bana artısı yada eksisi nedir? Diye bir çok soru geliyor. Ne var ki ülkemizde son bir kaç yıldır önem kazanan e-ticaret olumlu olumsuz yönlerine değinecek olursak eğer; birçok eksi ve artı yanını şöyle sıralayabiliriz.

E-Ticaretin Avantajları hiç kuşkusuz fazlasıyla var.
Artık günümüzde İnternet ortamında ürünlerinizi satabiliyorsunuz. Bilgisayar kullanım bilgisi az olan kişilerin bile rahatlıkla  kullanabileceği e-ticaret portalları veya  global platformlarda sayfa oluşturtarak rahatlıkla e-ticaret satışını gerçekleştirebiliyorsunuz.
E-Ticaret sisteminin en vurucu felsefesi de; Online alışveriş mağazaları 365 gün, günde 24 saat açık kalabiliyor. Kolaylıkla kullanıcılarınız e-ticaret web sayfanızdan dilediği saatte alış veriş yapabilmenin lüksünü  yaşıyor.

E-ticaret websiteniz sizin online mağzanızdır. Bir diğer güzelliğide gerçek hayatta ki mağazanızın masraflarından çok ucuzdur sanal mağazanızın maliyetleri. Daha az personelle çok fazla ürün satabilirsiniz online mağazanızda. En güzel yanlarından biride bu online mağazanızı dünyanın dört bir yanından herkese rahatlıkla ulaşabiliyor olması. Çünkü bir yere mağaza açtığınızda o bölgedeki tüketicilere en yakın ulaşabilirsiniz. İnternetteki mağazanızda böyle bir kısıtlı alan  yok.

Eğer ürünlerinizi yurt dışına satmak istiyorsanız online mağaza ile bunu rahatlıkla (Türkiye açısından belki ABD’ye değil ama komşu ülkelere) yapabilirsiniz. Dünyanın dört bir yanındaki kullanıcılar, nerede olurlarsa olsunlar sayfanıza ulaşıp ürünlerinizi satın alabilirler. Sitenizi biraz daha geliştirip mobile taşırsanız (ya da mobil responsive bir tema kullanırsanız), kullanıcılar bilgisayarlarının başında olmaya gerek duymadan ceplerindeki akıllı telefonlarla bile alışveriş yapabilir.

E-ticaret
özellikle niş ürünler için oldukça etkin bir pazar. Çünkü bulunduğunuz bölgede niş ürünler sattığınız bir mağaza açarsanız ulaşabileceğiniz kitle oldukça küçülür; fakat farklı bölgelerde o ürünleri arayan kullanıcılar olabilir. Bu yüzden de online ortamda bu ürünleri satarak çok daha büyük kitlelere ulaşmanız mümkün. Hatırlatmak gerekirse ilk satışını 14 dolarlık bozuk bir lazerle yapan eBay’in o kullanıcıdan aldığı cevap “ben bozuk lazer koleksiyonu yapıyorum” olmuştu.

Birde sattığınız ürünler internetten indirilebilecek ürünlerse baskı ve kargo maliyetinden kurtulmuş olacaksınız.

Eğer sitenizdeki içerikleri iyi bir şekilde detaylandırıp düzgün bir SEO yaparsanız, arama motorlarında sayfada üst sıralara çıkarak hem yeni kullanıcılara ulaşabilir hem de üst sıralarda göründüğünüz için ziyaretçileriniz sizin web sayfanızı tıklayarak ürünlerinize daha kolay ulaşıp satın alabilirler. İnternet kullanıcıları arama motoru aramalarında neredeyse hepsi ilk sayfasına bakarlar, ikinci sayfaya nadir geçerler. Bu yüzden ilk sayfada ve özellikle ilk sıralarda olmak sizin için çok daha avantajlı olur.

Websiteniz
de eklediğiniz online iletişim formları gibi formlar sayesinde ziyaretçinin size sundukları bilgileri kullanarak ve o kullanıcıların bilgisayarlarına hukuki çerçeveleri aşmadan çerez (cookie) yerleştirerek müşterilerinizin ilgi alanları hakkında oldukça detaylı bilgilere sahip olabilirsiniz. Mesela, kullanıcı e-ticaret sitenizde bir ürüne bakarken yan taraftaki linklerde benzer ürünleri kullanıcıya sunarak kullanıcının ürün çeşitliliğini fark etmesini sağlayabilirsiniz. O an kullanıcının o ürünü almak aklında yoksa bile bir başka ürünede yönledirirek bir ürün daha satmış olursunuz.

En önemli noktalardan biride e-ticaret sitenizi oluştururken ziyaretçinizi çok fazla yormamalısınız! İstediği ürüne ulaşabilmesi için ziyaretçi sadece bir kaç tıklamayla web sayfanızda tüm ürünlerinize çok kısa sürede rahatlıkla göz atabilmeli. E-ticaret alış verişlerinde kullanıcılarda fiziki olarak mağazanızda olmasına gerek olmadığı için bir o kadarda müşterilerinizi fiziki olarakta yormayarakta ayrı bir kolaylık hizmeti sunmuş oluyorsunuz müşterilerinize. Böylece evlerinde koltuklarnda uzanırken alışveriş yaparak hem işten arta kalan zamanlarını mağazalarda gezerek harcamayacaklar hem ulaşım ücreti ya da benzin masrafı yapmadan ihtiyaçlarını karşılamış olacaklar. Hatta yakın zamanda bir başka e-ticaret platformu olan “O ürün benim ayağıma gelecek” sloganıyla  www.hepsiburada.com’un bu konuda başarılı bir reklam çalışması yapmıştır.

E-ticaretin Dezavantajları;
Online satışın artıları olduğu gibi eksileri de var tabi.  Müşteriyle birebir iletişim kurma eksikliği, e-ticaretin eksikliklerinden biri denenebilir. Kimi iyi satıcıların yaptığı gibi alışveriş yapma niyetinde olmasa da müşteriyi satın almaya ikna etmek birebir iletişim kurma ile mümkün olabilecek bir durum. Malesef online satışta bu çokda mümkün değil.

Bir ikinciside online alışverişde kullanıcı almayı planladığı ürünü deneme fırsatı bulamaz. Aldığımız ürüne dokunmak elimizde incelemek isteriz, giyisi yada ayakkabı tarzı bişey aldığımızda da muhakkak giymek. Hemde bir kaç rengini de denemeyi ihmal etmeyiz. Mesela kokusunu hiç bilmediğiniz bir parfümü internetten alır mısınız? %99 umuzun hayır dediğini duyar gibiyiz. Bu gibi ürünleri yeni kullanıcılara satmak  tabiki çok zor olabilir ama ne var ki bildiğiniz markanın bildiğiniz kokusunu uygun fiyatını takip eden emin çok insan bulabilirsiniz internet alışveriş sitelerinde. Bu nedenle ürününüzü online satışa sunarken yüksek kalitede görseller hazırlayarak ürün bilgisini hatta videolarını çekip eklemenizde de çok büyük fayda göreceksiniz.

Bir ürünü satın aldığınızda hemen kullanmak istersiniz. O kadar seçmiş, beğenmiş, para vermiş almışsınız… Ama online alışveriş de işte orada biraz kargonun gelmesini bekleyeceksiniz ürününüzü bir an önce kullanabilmek için. Online satış sisteminizde iyi bir kargo şirketiyle anlaşmanız müşteri memnuniyetinide artıracaktır. Kargo ücretlerinin yüksek olması kullanıcıların online alışveriş yapmamasına sebep olabiliyor. Ürün kullanıcının eline ne kadar çabuk geçerse o kadar çabuk tekrar alışveriş yapmaya yönlenebilir. Aksi takdirde zaten sipariş verdim diyerek o ürün eline geçene kadar tekrar alışveriş yapmaya yönelmeyebilir.

Yukarıdaki olumsuzlukların yanında kullanıcılar hala -özellikle ülkemizde- online alışverişe güvenmiyor. Bunun başlıca sebepleri arasında internet sitesinin güvenli olup olmadığı, sitenin onları dolandırmasından korkmaları gibi faktörler başı çekiyor. Aldıkları ürünün kalitesinden emin olamamaları da kullanıcıların online alışveriş deneyimlerini olumsuz yönde etkileyen etkenler arasında diyebiliriz. Bu durumları engellemek ya da azaltmak için ürünlerinizi destekleyici bloglar yazabilir, kullanıcılarınızdan geri bildirimler alarak bunları diğer kullanıcılarla paylaşarak yaptığınız işin kalitesini ve güvenilirliğini diğer kullanıcılarla paylaşır ve onların da güvenini kazanabilirsiniz. Bunun yanında bir de güvenlik önlemleriniz hakkında kullanıcınızı bilgilendirmek alışveriş konusunda kendisini biraz daha rahat hissetmesini sağlar. Sitenin güvenliği sağlanmazsa siteniz kötü amaçlı yazılımların saldırısına maruz kalabilir.Eğer yeterli güvenliği olan bir ağ sağlayıcısı (server) yoksa, internet siteniz kötü amaçlı yazılımlara maruz kalarak ve kullanıcı veri tabanını etkileyerek, kullanıcılarınızın bilgisayarlarına virüsler yollayabilir ve bu da sitenizin itibarını zedeleyerek müşteri kaybetmenize sebebiyet verir.Bunu önlemek için yapılacaklar arasında güvenilir bir ağ sağlayıcısı seçmek. Bu sizin için biraz masraf yaratabilir ama kullanıcılarınızın gözünde itibarınızı kaybedip satışlarınızın düşmesindense biraz daha pahalı bir server kullanmak şirketiniz için daha iyi sonuçlar verir. Bu konuda, aslında yukarıdaki benzer maddelerde olduğu gibi, bütçenize uygun olacak şekilde uzman kişilerle çalışmak faydanızadır. Tüketiciler kredi kartılarını internette kullanmaktan çekiniyor. Kullanıcılar internette kredi kartı numaralarını paylaşmaktan çekindikleri için de alışveriş yapamıyorlar. Bu durumun önüne geçmek için de şirketler, güvenli ödeme seçenekleri hakkında kullanıcıları bilgilendirmeliler. Güvenli ödemenin ne olduğunu detaylı açıklamalarla kullanıcıya sunmalılar ve ödeme ile ilgili bir durum oluştuğunda kullanıcının problemini çözmek için de destek sağlama garantisi vererek tüketicinin güvenini kazanabilirler. Yukarıdaki maddeler özellikle giriş seviyesinde olan ve eticarete girmeyi düşünenler için başlangıç aşamasında fikirlerini ve neyi yapıp ne yapamayacaklarını görmek açısından faydalı olacaktır diye düşünüyoruz.  Web tasarım yaparken kullanılan programlar nelerdir? Ücretsiz web sitesinden verim alabilir misiniz? Ortalama web sitesi tasarım fiyatları nedir? Web Sitesi kurulumunda yapılması gerekli işlemler nelerdir? Web sitesini etkili kullanmak için alınacak Web Tasarı dersleri Kurumsal Bir web sitesinde site mimarisinin önemi Kurumsal Web Sitesinin anasayfası nasıl dizayn edilmeli? Kurumsal web site yaptırmaya başlamadan önce neler hazırlanmalı Alan  adı seçiminin etkisi Web sitesi nasıl güncellenmeli? Web site yönetim paneli seçerken nelere dikkat edilmeli? WordPress ile web site ne ölçüde yönetilir? WordPress ile ücretsiz web sitesi yapılabilinir mi? Web sitesinde hangi raporlar önemlidir?